Πόσα χρήματα σπαταλάτε για τα ψώνια σας;

Ξοδεύετε πολλά σε ψώνια, χαλάτε όλα σας τα χρήματα σε παρορμητικές και ανώφελες αγορές; Η ντουλάπα σας είναι γεμάτη αλλά παρόλα αυτά με την πρώτη ευκαιρία τρέχετε στα μαγαζιά γιατί δεν “έχετε τι να φορέσετε”; Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε πως να σταματήσουμε τις υπερβολικές δαπάνες και να μειώσουμε τις ανώφελες αγορές.

Στη σημερινή κοινωνία βομβαρδιζόμαστε συνεχώς με νέα προϊόντα, όμορφες εικόνες των προϊόντων αυτών και έξυπνες εκστρατείες μάρκετινγκ, η προσπάθεια για να αγοράζουμε λιγότερο μπορεί να φαίνεται πολύ δύσκολη να την τηρήσουμε. Ακριβώς όπως και τις διατροφικές μας συνήθειες, η προσέγγισή μας για τα ψώνια είναι κάτι που έχει καλλιεργηθεί μια ολόκληρη ζωή και η αλλαγή απαιτεί συνήθως μια καλή συμφωνία με τον εαυτό μας και πολύ ενδοσκόπηση.

Το να αγοράζουμε λιγότερο μπορεί να απλοποιήσει τη ζωή μας, να μην αδειάσει το πορτοφόλι μας, να κάνει χώρο στη ντουλάπα μας, αλλά και να μας διδάσκει ένα νέο τρόπο ζωής για το που είναι τελικά απαραίτητο να ξοδεύουμε τα χρήματα μας. Σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε πρώτα για τις τρεις πιο κοινές αιτίες που μας οδηγούν στις υπερβολικές δαπάνες και στη συνέχεια ποιες πρακτικές μπορούμε να ακολουθήσουμε για να αποφύγουμε την επιθυμία της υπερκατανάλωσης.

3 Αιτίες που μας οδηγούν σε υπερβολικές δαπάνες

Στρες και ανταμοιβή του εαυτού μας

Πολλοί από εμάς χρησιμοποιούν τα ψώνια ως ένα τρόπος για να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας: να μειωθούν τα αρνητικά συναισθήματα. Μετά από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά, η βόλτα στα μαγαζιά είναι πολύ συνηθισμένη. Ακόμα και οι online αγορές λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο, να χαλαρώσουμε. Αγοράζουμε πράγματα που δεν χρειαζόμαστε όταν είμαστε ανήσυχοι, λυπημένοι ή απογοητευμένοι. Οι αγορές μας ηρεμούν και μας γεμίζουν αυτοπεποίθηση.

Γιατί το κάνουμε αυτό, διότι το σώμα μας έχει αποδεχθεί τα ψώνια ως ένα αποτελεσματικό τρόπο για να προκαλέσει απελευθέρωση ντοπαμίνης. Μπορεί να αισθανόμαστε άγχος, αλλά μπαίνοντας σε ένα κατάστημα και χαζεύοντας στα ράφια, αισθανόμαστε καλύτερα, τουλάχιστον προς το παρόν. Έτσι η σχέση μεταξύ αγοράζω νέα πράγματα και η συναισθηματική ανταμοιβή γίνεται ισχυρότερη και ισχυρότερη, μέχρι να μετατραπεί σε μια πλήρως ανεπτυγμένη συνήθεια, και θα αρχίσει να λειτουργεί ως η μοναδική λύση κάθε φορά που αισθανόμαστε αγχωμένοι.

Αν έχετε την τάση να ψωνίζετε online μετά από μια κουραστική ημέρα για να χαλαρώσετε φτιάξτε μια λίστα με άλλα πράγματα που θα μπορούσαν να σας κάνουν να αισθανθείτε καλύτερα, όπως το διάβασμα ενός καλού βιβλίου, ένα ρομαντικό δείπνο, ένα χαλαρωτικό μπάνιο.

Διασκέδαση

Για πάρα πολλούς ανθρώπους τα ψώνια είναι απλώς ένας διασκεδαστικός τρόπος για να περάσουν το απόγευμα ή το Σαββατοκύριακο. Αν αγαπάτε τα ρούχα και βλέπετε τη μόδα ως ένα τρόπο έκφρασης και δημιουργίας, η βόλτα σε καταστήματα, η δοκιμή νέων κομματιών είναι διασκεδαστικό για σας. Το ίδιο ισχύει και για αυτούς που λατρεύουν την τεχνολογία και θα στηθούν στην ουρά για να αγοράσουν ότι τελευταίο κυκλοφορεί. Ακόμα για τους σινεφιλ που δεν χάνουν καμία πρεμιέρα.

Αβεβαιότητα και έλλειψη εμπιστοσύνης

Μερικοί άνθρωποι αγοράζουν επίσης πάρα πολύ όχι επειδή είναι διασκεδαστικό ή να ξεφύγουν από το άγχος αλλά για να διορθώσουν ένα πρόβλημα. Αν δεν είστε ευχαριστημένοι με ντουλάπα σας, αγοράζοντας ένα νέο ζευγάρι παπούτσια νιώθετε ότι λύνετε το πρόβλημα. Αν νομίζετε ότι τα ρούχα σας δεν είναι καλά, μοντέρνα ή αρκετά κομψά, νέες αγορές θα σας κάνουν να νιώθετε σαν να σημειώνετε μια πρόοδο, τουλάχιστον για λίγο. Στη συγκεκριμένη κατηγορία ανθρώπων η φράση «δεν έχω τίποτα να φορέσω» είναι πολύ κοινή, ένας απλός καφές με φίλους καταντάει μαρτύριο και μας οδηγεί κατευθείαν στα μαγαζιά.

Τρόποι αντιμετώπισης

Αποφασίστε τι θα αγοράσετε, πριν επισκεφτείτε τα μαγαζιά. Οι άνθρωποι που είναι πολύ επιρρεπείς στα παρορμητικά ψώνια κάνουν ακριβώς το αντίθετο: πηγαίνουν για ψώνια, βλέπουν κάτι ενδιαφέρον και τότε εξετάζουν αν η αγορά θα μπορούσε να είναι χρήσιμη. Ο εγκέφαλος όμως έχει κάνει ήδη τη σύνδεση ανάμεσα στη νέα αγορά με τα θετικά συναισθήματα και πάντα καταφέρνουν να πείσουν τον εαυτό τους ότι είναι πραγματικά πολύ καλή ιδέα να προχωρήσουν στην αγορά.

Η καλύτερη στρατηγική για την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου: η λίστα. Την επόμενη φορά που θα πάτε για ψώνια σκεφτείτε τι πραγματικά χρειάζεστε. Αν παράδειγμα θέλετε να αγοράσετε χειμωνιάτικα ρούχα κοιτάξτε πρώτα στη ντουλάπα σας, πόσα πουλόβερ ή μπουφάν έχετε, τι χρώματα, τι υλικό, πως μπορούνε να συνδυαστούν. Αν θεωρείτε ότι σας λείπει κάτι καταγράψτε το σε μια λίστα. Με αυτό τον τρόπο το μυαλό σας έχει έναν ξεκάθαρο στόχο όταν θα πάτε βόλτα στα μαγαζιά μέσα από τον οποίο δεν θα αποσπαστεί η προσοχή σας σε κάτι άλλο.

Καθυστερήστε την αγορά. Ένας αρκετά εύκολος τρόπος για να αποφύγουμε ανώφελες αγορές είναι να αυξήσουμε το χρόνο μεταξύ της επιθυμίας για αγορά και την τελική αγορά. Αν δείτε κάτι που σας αρέσει αλλά δεν το έχετε προγραμματισμένο να το αγοράσετε, περιμένετε μία ημέρα. Αν σκέφτεστε και την επόμενη ημέρα να προχωρήσετε στην αγορά, τότε προχωρήστε

Όταν είμαστε έτοιμοι να αγοράσουμε κάτι από παρορμητικά, επικεντρωνόμαστε συνήθως σε επιφανειακούς παράγοντες. Αγαπάμε το κίτρινο χρώμα αυτού του πουλόβερ αλλά αγνοούμε το γεγονός ότι δεν ταιριάζει με τίποτα άλλο στη ντουλάπα μας. Μας άρεσαν τα νέα παπούτσια για τρέξιμο αλλά ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε προπόνηση τέσσερις μήνες. Στην προκειμένη περίπτωση καλό θα ήταν να θέσουμε 5 ερωτήσεις στον εαυτό μας.

Ταιριάζει με το προσωπικό μου στυλ;
Μου αρέσει η εφαρμογή και το ύφασμα του;
Ποια θέση θα καταλάβει στη ντουλάπα μου;
Καλύπτει ένα κενό στην γκαρνταρόμπα μου ή έχω πολλά παρόμοια ρούχα;
Μπορώ να σκεφτώ τουλάχιστον 3 ρούχα με τα οποία μπορώ να το συνδυάσω;

Αν απαντήσετε θετικά και στις 5 ερωτήσεις τότε καλά ψώνια.

About the author

Μερικά πράγματα είναι τόσο απλά που αγγίζουν το τέλειο.

Related

Κέρασέ μας ένα σχόλιο